Lakritskolatarteletter

Jag vill varna känsliga smaklökar för starka smaker i dagens inlägg! :)
 
Hockey pulver i all ära - vartenda veckopeng spenderades trots allt på de svarta små dosorna en gång i tiden - men en burk lakritsgranulat är så mycket bättre. Härifrån börjar alla lakritsdrömmar!
 
Ikväll bjöds det på lakritskolatarteletter eftersom jag liksom gästerna är lakritsfantaster. Att min lakritshatande andra hälft vart minst sagt missnöjd med kvällens dessert fick jag leva med... :)
 
I receptet på lakritskolan har jag inte skrivit något mått på saltet eftersom det är en smaksak hur mycket man vill salta, om man ens vill salta (smaka gärna av när du gör kolan och salta lite åt gången). Jag drog på med saltet. ;) Mums!
 
 
Ehhm, är tarteletterna blå/svarta eller guld/vita..? 
 
 
 
Lakritskolatarteletter:
Mördeg
400 g smör
200 g socker
600 g vetemjöl
3 ägg
 
Blanda rumsvarmt smör och socker. Tillsätt vetemjöl och ägg och arbeta ihop till en jämn deg.
 
Plasta in och låt vila någon timma i kylen.
 
Kavla ut och fodra tartelettformarna med degen.
 
Lakritskola
150 g smör
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk lakritsgranulat
Ett par droppar svart karamellfärg
Salt efter smak
 
Smält smöret till kolafyllningen i en kastrull.
 
Tillsätt socker, sirap, grädde, kakao, vaniljsocker och lakritsgranulat. Koka försiktigt upp blandningen till 120 grader. Rör om då och då så att det inte bränns vid i botten. Smaka eventuellt av med salt.
 
Häll kolafyllningen i tartelettskalen och låt den svalna.
 
Blåbärsmaräng
1,5 äggvita
100 g strösocker 
35 g vatten 
40 g blåbärspuré (mixade färska eller frysta  blåbär)
 
Vispa upp äggvitan till ett hårt skum.
 
Blanda socker, vatten och blåbärspuré i en kastrull och koka upp blandningen.
 
Häll ner blandningen i äggvitan under vispning och fortsätt att vispa tills marängen har svalnat.
 
Spritsa ut marängtoppar på tarteletterna och bränn av med gasolbrännare.

Kommentera här: