Matcha- & citronkaka

Matchaexperimenteringen fortsätter vidare eftersom jag har en hel del pulver kvar och vägrar ge mig tills jag får till ett gott recept med matcha i.
 
Idag lyckades jag med det; syrlig citronkaka med matchatwist gav en fräsch smak som jag faktiskt gillade! :)
 
 
 
Matcha- & citronkaka:
75 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljesocker
1 dl mjölk
3 msk pressad citronsaft
2 tsk matchapulver
 
Vispa samman ägg och socker pösigt i en bunke.
 
Smält smöret, tillsätt mjölken och häll i bunken.
 
Tillsätt vetemjöl, bakpulver och vaniljesocker och rör ihop till en jämn smet.
 
Dela smeten i två bunkar.
 
Tillsätt citronsaften till den ena blandningen och matchapulvret till den andra.
 
Smöra och bröa en lång bakform.
 
Klicka ut ett lager citronsmet. Klicka sedan över ett lager matchasmet och täck det sedan med ett lager citronsmet.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i 40 minuter 175 grader.

Kommentera här: