Cannoli Siciliani

Det var på den nordligaste av bergsbyar i östra Sicilien som jag fick tag på min första Cannoli och det var en tugga in som jag började tänka recept.

Jag kommunicerade nyfiket med en av personalen som förklarade att det krävdes ett visst verktyg men att receptet var... molto difficile.

Som en röd tråd genom resan mumsade jag på Cannolis i varierande utföranden och jagade verktygen.

Ingen sålde dem men alla kunde försäkra mig om att receptet ändå var... molto difficile.

Det var inte förens på slutet av resan som jag träffade en väldigt välvillig siciliansk själ som länge stod och dividerade om någonting i ett mellanting av italienska och lika svårförstådd engelska. Det jag förstod var att hon ville handla in verktyget och posta till Sverige. Mitt i vårt bubbel av en konversation som var svår för övriga att följa nådde vi en överenskommelse. Jag tackade på knackig italienska och var på väg att gå när konversationen eskalerade vidare bland damerna bakom disken; nu helt och hållet på italienska.

Bella, sa den äldsta av damerna, la huvudet på sned och vinkade in mig mot köket. Bella låter positivt, tänkte jag och slank efter in i köket.

Hon pratade på och gestikulerade, jag ansträngde mig envist för att förstå allt. Mitt i allt skakade hon på huvudet och jag kunde vid det här laget urskilja ordet difficile. Sedan plockade hon fram små träcylindrar som såg väl använda ut och sa perdono och någonting om ett postpaket till Sverige. Men jag var så nöjd med min souvenir och ville inte alls ha några nya pinnar.

Väl hemma blev det en pistagevariant av Cannoli - le Specialità di Sicilia! Lite pilligt men så väl värt mödan.

 
 
 
 
 
 
 
 
Cannoli med pistagefyllning:
Cannoliskal
5 dl vetemjöl
1 msk strösocker
1/2 krm malen kanel
20 g smör
1 st äggula
1 dl marsalavin
 
Pistagefyllning
500 g ricottaost
200 g pistagemassa
500 g florsocker
3 dl vispgrädde
 
Garnering
Pistagenötter
Vaniljesocker
 
Cannoliskal
Separera ägget och spara vitan tills senare.

Blanda mjöl, socker och kanel i en bunke.

Tillsätt smör och äggula. Arbeta hastigt ihop med fingertopparna till en smulig massa.

Tillsätt vin och knåda ihop ett par minuter till en fast och fin deg.

Packa in degen i plastfolie och låt vila i kylskåpet i ca 15 minuter.

Dela degen i mindre delar och kavla ut på lätt mjölat bakbord. Kavla tunt, helst 2-3 mm.

Ta ut citklar, ca 10 cm i diameter. Använd gärna en form för att få dem jämnstora med fina kanter. Rulla upp dem på cannolirör och förslut änden genom att pensla äggvita på degänden som går omlott och tryck till.

Rulla färdigt alla bitar och täck dem gärna med lite plastfolie.

Förbered en värmetålig stekpincett och hålslev.

Lägg ut hushållspapper på en bricka, där bakverken kan rinna av. Värm olja till 180°C.

Ta ett rör och lossa försiktigt lite på degen i varje ände, så att oljan ska komma åt även här. Använd pincetten och lägg försiktigt ner röret i den heta oljan. Fritera tills degen är vackert gyllenebrunt. Använd både hålslev och pincett för att lyfta upp det.

Tippa försiktigt röret så att het olja kan rinna ur, innan röret flyttas till hushållspappret. Använd redskapen för att hålla röret och trycka av bakverket.

Upprepa samma procedur med resten av rören, tills alla skalen är gräddade.

Låt dem kallna helt innan de fylls med pistagekrämen.

Pistagefyllning

Rör samman pistagemassa med ricottaost i en mixer. Häll över i en bunke när massan födelats till en jämn smet med osten.

Tillsätt florsocker och vispa samman.

Vispa upp vispgrädden och vänd försiktigt ner den i ostblandningen.

Ställ svalt i ca 30 min.

Garnering

Fyll sedan en sprits med pistagefyllningen och fyll Cannoliskalen.

Dekorera med krossade pistagenötter och pudra över med vaniljesocker.

Ställ de gärna svalt ett par minuter före servering så att allt sätter sig. 

Kommentera här: