Gelato al pistacchio

Väl hemma efter en mysig föreställning på det här vackra stället kom jag på att jag hade hemmagjord pistageglass i frysen sen jag gjorde mina Cannolis. Det blev nämligen över en hel del pistagefyllning så jag frös in den till glass och den gjorde sig verkligen mitt i prick som glass. Så här kommer helgens sista njutning...
 
 
 
 
 
Pistageglass:
500 g ricottaost
200 g pistagemassa
500 g florsocker
3 dl vispgrädde
Pistagenötter till garnering
 
Mixa samman pistagemassa med ricottaost i en mixer. 

Häll över i en bunke när massan födelats till en jämn smet med osten.

Tillsätt florsocker och vispa samman.

Vispa upp vispgrädden och vänd försiktigt ner den i ostblandningen.

Häll ut i glassformar med hackade pistagenötter i botten och frys i ett dygn innan de serveras.

Kommentera här: