Saffransnurror med mandelmassa

Jag och fyra små sockerbagare brottades om den gyllene degen hemma hos mor som förväntade sig att jag styrde upp julbakandet i någon snäv form av perfektion. Som mjöl och russin yrde runt i köket! Smält smör spilldes avsiktligt ut på utrullad deg. "Det är så man bakar bullar" demonstrerades det med självsäkerhet.
 
Mor min kikade in i köket, mållös av julstöket (med betoning på stöket). "Men Marie, vad har du gjort"?!! "Saffransnurror", svarade jag nöjt. Nöjd för att jag mot alla odds lyckats knipa en fräsch degklump och fått till några ätbara bullar, mitt i... puhhh... kaoset! :D
 
 
 
Saffransnurror med mandelmassa:
200 g smör 
50 g jäst
1 dl vatten
3 dl mjölk 
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl filmjölk
1 pkt saffran
1,5 l vetemjöl
200 g riven mandelmassa
2 dl russin
Vispat ägg och pärlsocker till garnering
 
Smält smöret. 
 
Blanda samman smulad jäst och vatten tills jästen löses upp.
 
Rör ner mjölken i det smälta smöret så att det blir fingervarmt. Häll över det i jästblandningen.
 
Tillsätt ägg, strösocker, filmjölk och saffran.
 
Blanda i mjölet lite i taget och rör om till en jämn och slät deg.
 
Låt jäsa under bakduk i ca en timma.
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Baka ut degen till en stor rektangel.
 
Pensla degrektangeln med smält smör, strö över riven mandelmassa och russin.
 
Rulla ihop degrektangeln och skär ca 4 cm breda bitar.
 
Placera bitarna i var sin kakform och låt de jäsa ytterligare i ca 20 minuter.
 
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
 
Grädda i ugnen i ca 8 minuter tills de blir gyllenbruna.
 
Låt svalna på ett ugnsgaller.

Kommentera här: